Projezte se k hormonální rovnováze

Nejčastěji za mnou přichází ženy ve věku od 35 – 65 let. Jejich příběhy bývají dost podobné, často slyším věty typu:

Jím relativně zdravě, celý život si stravu hlídám, přiměřeně se hýbu. Přesto se mi v určitém věku začalo zvětšovat bříško.

Zjistili mi zvýšený cholesterol nebo zvýšenou glykémii.

Občas mě pálí žáha, mám pocit těžkostí po jídle, jako by mi jídlo dlouho leželo v žaludku.

Léčím se se štítnou žlázou, natékají mi nohy, bývám unavená.

Mívám problematickou, bolestivou menstruaci – nadměrně krvácím nebo cyklus mám krátký, nepravidelný atd.“

Tyto ženy mívají i podobné stravovací zvyklosti. Jejich jídelníček vypadá dost často takto:

Snídaně: ovesná kaše s ovocem
Svačina: jablko
Oběd: rizoto (maso moc nemusí)
Svačina: káva s něčím sladkým (malý koláček, jen na zahnání chuti po obědě)
Večeře: chleba s lučinou a okurkou nebo často jen salát

Ano, tyto ženy jedí opravdu zdravě, ale když se jich zeptáte, jak se cítí pár hodin bez jídla, řeknou: „Většinou nevydržím déle jak 3 hodiny bez jídla. Bývám nervózní, unavená, mám pocit slabosti.“

To vše vypovídá o inzulínové rezistenci. Tento stav souvisí s činností našich buněk, které začínají být méně citlivé vůči inzulínu. Slinivka břišní musí tedy produkovat stále více inzulínu, aby buňky zareagovaly. Časem se zvyšuje hladina cukru v krvi (glykémie), začínáme nabírat kila (inzulín je anabolický hormon, za jeho přítomnosti máme tendence přibírat).

Pokud jsme neměli na sebe čas, bývali hodně ve stresu, mohou se projevovat i další problémy z důvodu oslabení nadledvinek. Dlouhodobé vystavení stresovému hormonu kortizolu, může blokovat činnost hormonu progesteronu, což má za důsledek nadbytek estrogenu vůči progesteronu, tzv. estrogenová dominance (např.u žen s endometrózou může být příčina nadbytek estrogenu/nedostatek progesteronu).

Navíc všeobecná doporučení omezovat ve stravě živočišné produkty, které obsahují cholesterol, mohla napáchat škody. Mnoho žen se přeorientovalo na rostlinné zdroje tuků a ve stravě tak může chybět cholesterol, které naše tělo potřebuje na mnoho důležitých funkcí. Nejen, že je součástí všech buněčných membrán, ale i např. prekurzorem hormonu progesteronu, což může mít opět vliv na nedostatečnou tvorbu tohoto hormonu.

Hormonální nerovnováha se může týkat některých nebo více hormonů (pohlavní hormony jako je estrogen, progesteron, testosteron), inzulínu, stresových hormonů (kortizol, adrenalin) nebo např. melatoninu je to tedy multifaktoriální problém. Vždy je potřeba jej řešit komplexně – zařazením vhodné pohybové aktivity, užíváním doplňků stravy, bylin, upravení cirkadiálního rytmu, eliminace a práce se stresem a dost výrazně pomocí stravy, což je moje parketa 🙂

Mojí profesí je pomoci těmto ženám s úpravou skladby jídelníčku, tak aby došlo ke srovnání hladiny cukru v krvi. Tomu může pomoci správně poskládaný talíř, obsahující kvalitní tuky a bílkoviny.

Co tedy s tím? Postupujeme samozřejmě dle specifických problémů.

Můžeme například:

S těmito změnami se pak dostaví rovnováha v těle a následně se i nastartuje hubnutí. I když se to může zdát složité, dá se to postupně řešit. Pokud chcete, můžeme se na to společně podívat a nastavit cestu k rovnováze. Nemusíte na to být sami. Je normální se cítit ve svém těle dobře, v každém věku. A jak to probíhá? 

Těším se na vás 🙂

Autorka článku:
Petra Henychová